CUMHURİYET DÖNEMİ SANATÇILARI
YAHYA KEMAL BEYATLI
( 1884 - 1958
)
*Sanatçı kişiliğini Paris’te okurken ünlü tarihçi Albert Sorelin
derslerinden aldığı tarih zevkinden ve günündeki Fransız şairlerin ölçü ve biçim
güzelliğinde buldu.
*Şiirlerinde Türk tarihinin, Türk sanatının başarılı
geçmişini, çevresinin güzelliklerini ve bunlar karşısındaki kişisel duygularını
dile getirmiştir.
*Duygu, düşünce ve hayali ustalıkla kaynaştırdı ve
lirik-epik şiirlerinin konularını aşk, doğa, deniz, ölüm ve sonsuzluktan aldı.
*Şiirde dile, sözcükleri özenle seçilerek yerli yerinde kullanılmasına,
biçim mükemmelliğine, ahenk ve kafiyeye önem vermiştir
*Ok şiiri hariç bütün
şiirlerini aruz vezni ile yazmıştır.Aruzu Türk aruzu haline
getirmiştir.
*Parnasizmin edebiyatımızdaki en büyük
temsilcisidir.
ESERLERİ :
Şiirleri; Kendi Gök Kubbemiz , Eski Şiirin
Rüzgarı, Rubailer.
Nesirler; Aziz İstanbul, Eğil Dağlar,
Siyasi
Hikayeler; Edebiyata Dair.
MEMDUH ŞEVKET
ESENDAL
(1883-1952)
*Edebiyatımızda Çehov tarzı hikayenin
temsilcilerindendir.
*Hikayelerine konu olarak, halkın içinde ilgi çekmeyen
kişileri ve onların önemsiz görünen davranışlarını alır.
*Bunların gülünç,
iyi ve kötü yanlarını sevdirerek tanıtır.
*Hikayelerdeki kişileri çevremizde
görür gibi, tanır gibi oluruz.
*Hikaye türüne yalınlık getirmiş ,onu gereksiz
süslemelerden kurtararak halktan kişilere ve basit görünüşlü gerçek olaylara
yöneltmiştir.
*Marifeti hayata uymayan bir şey kabul eder. Kahramanlarının
ruhsal durumlarını basitçe anlatmıştır.
*Eserlerinde konuşma dilini
kullanır.Hikayelerinde gözlem gücü son derece
kuvvetlidir.
ESERLERİ:
Hikayeleri: Otlakçı, Hikayeler, Mendil Altında,
Hava Parası ,Temiz Sevgiler
Romanları:Ayaşlı ve Kiracıları, Miras,
Vassaf
Bey
SAİT FAİK ABASIYANIK
(1901-1962)
*Edebiyatımızdaki
Çahov tarzı hikayenin temsilcilerindendir.
*Yazmanın kendisi için bir ihtiyaç
olduğuna inanmıştır.
*Gözlemci ve gerçekçi bir yazardır.
*Toplumcu konu
alan hikayelerinde toplumdaki bazı problemleri işler.
*S.Faik'e kadar
işitilmemiş, okunmamış sözler, hatta kelimeler, yadırganan bir üslup, konu
sayılamayacak kadar aykırı konular onun dikkatini çekmiştir.
*Düşüncelerini
ve hayallerini içtenlikle anlatır.
*Hikayelerinde yakından tanıdığı,
gözlemlediği kişileri okuyucularına anlatır.
*Kahramanlarını, yaşadıkları
çevreye ve karakterlerine uygun olarak ele alır ve anlatır.
*Deniz, tabiat,
yaşlı adam, bir boyacı çocuk, balıkçı kahvesi onun hikayelerinde sık rastlanan
unsurlardır.
*Hikayelerini yapmacıklıktan ve sanat kaygısından uzak bir dille
yazmıştır.
ESERLERİ:
Romanları:Kayıp Aranıyor, Medar-ı Maişet
Motoru
Hikayeleri:Semaver, Şahmerdan, Sarnıç, Havada Bulut, Son Kuşlar,
Alemdağ’da Bir Yılan, Lüzumsuz Adam, Mahalle Kahvesi
AHMET HAMDİ
TANPINAR
(1901-1952)
*Hikaye, roman, deneme, makale, edebiyat tarihi ve
şiir türünde eserleri vardır.
*En önemli yönü şairliğidir.
*Şiirlerinde
temel unsur musiki, his ve hayaldir.
*Şiirlerinde dış öğe olarak ahenk, iç
öğe olarak zaman kavramıyla bilinç altı ağır basar.
*Renkli, pürüzsüz
anlatımıyla insanı içten kavrayan bir şairdir.
*Şiirlerini sade bir dille
yazmıştır.ve hece veznini kullanmıştır.
*Şiirleriyle olduğu kadar psikolojik
hikaye, roman ve edebi incelemeleriyle de tanınır.
*Hikaye ve romanlarında
kendi dönemindeki toplum hayatını ve bu hayatın çelişkilerini ortaya
koymuştur.
*Roman ve hikayelerinde psikolojik yön önemli bir yer
tutar.
*Sanatçı, dili başarıyla kullanır.
ESERLERİ:
Romanları:Mahur
Beste, Sahnenin Dışındakiler, Huzur, Saatleri Ayarlama Enstitüsü, Aydaki
Kadın
Deneme: Beş Şehir
Hikayeleri:Yaz Yağmuru, Abdullah Efendi’nin
Rüyaları
Edebiyat Tarihi: XIX. Asır Türk Edebiyatı Tarihi
Şiir:
Şiirler
PEYAMİ SAFA
(1889-1961)
*Roman, hikaye ve makale
türünde eserler vermiştir.
*İşlediği konuya hakimdir.Üslubu kuvvetli ve
eserlerini ören zengin fikir unsurları vardır.
*Felsefe ve psikoloji
alanlarında geniş bilgiler edinmiştir.
*Romanlarında psikolojik tahlillere
önem verir.
*Dokuzuncu Hariciye Koğuşu adlı eserinde kendi hayatının bir
bölümünü anlatmıştır.
ESERLERİ:
Gün doğuyor adlı bir tiyatro denemesi
vardır.
"Kimdir? Nedir?" isimli eserinde Kurtuluş savaşı büyüklerinin
hayatlarını anlatan biyografik eseridir.
Romanları: Sözde Kızlar, Canan,
Mahşer, Fatih-Harbiye, Matmazel Noralya’nın Koltuğu , Yalnızız, Şimşek,
Dokuzuncu Hariciye Koğuşu.
FALİH RIFKI ATAY
(1894-1971)
*Fıkra,
makale, anı, gezi ve sohbet türlerinde özlü yazılarıyla tanındı.
*Birinci
dünya savaşına katıldı ve yazılarıyla kurtuluş savaşını destekledi.
*Falih
Rıfkı, Atatürk devrimlerini koruma gibi toplumsal ve güncel konuları da
kullanarak fikir ve siyaset hayatımıza batılılaşma çabalarına yön
verdi.
*Eserlerinde yalın ve duru bir anlatım vardır.
*Cumhuriyetten sonra
oluşan Türk seyahat edebiyatının oluşmasında önemli bir rolü
vardır.
*Gazetecidir, birçok gazetede çalışmıştır.
ESERLERİ:
Gezi:
Denizaşırı, Yeni Rusya, Bizim Akdeniz, Tuna Kıyıları,Yolcu Defteri
Anı: Ateş
ve Güneş, Zeytindağı, Atatürk’ün Bana Anlattıkları, Çankaya
Fıkra: Eski Saat,
Akşam
NOT: Politikayla ilgili makale, anı ve hatıralarını topladığı Niçin
Kurtulmamak, Batış Yılları, Çile gibi eserlerinin yanında “roman” adlı bir
denemesi vardır
NURULLAH ATAÇ
(1898-1957)
*Yazı hayatına
şiir, makale ve tiyatro eleştirileriyle başladı.
*Deneme ve eleştiri
türlerinde başarılı eserler verdi.
*Cumhuriyet sonrası edebiyatımızda yol
gösterici bir görevi üstlenmiştir.
*Türkçe’yi özleştirmedeki yılmayan
çabasıyla, nesir anlatımında devrik cümlenin, konuşma dilinin gerekliliğini
savunması ve uygulamasıdır.
ESERLERİ: Karalama Defteri, Günlerin Getirdiği,
Sözden Söze, Ararken, Diyelim,
Söz Arasında, Okuma Mektuplar,
Söyleyişler
SUUT KEMAL YETKİN
(1903-1980)
*Edebiyatımızda
deneme ve eleştiriyle tanınmıştır.
*Sanat, estetik, resim, felsefe
konularında eser verdi ve birçok dergide bu konularda yazılar yazdı.
*Sanat
ve edebiyat konuları üzerinde özel görüşleriyle, düşüncelerini, kesin yargılara,
kurallara bağlanmaksızın duygulu bir biçimde belirtir.
*Açık ve özlü bir
anlatımı vardır.
ESERLERİ:
Denemeleri: Düş’ün Payı, Yokuşa Doğru,
Denemeler, Edebiyat Konuşmaları ,
Edebiyat Üzerine Çeviriler, Andre Gide’den
çevirdiği “Seçme Yazılar” ,
Calvet'ten çevirdiği “Dünya Edebiyatının **meyen
Üç Tipi :Hamlet-Don Kişot-Faust”
ABDÜLHAK ŞİNASİ
HİSAR
(1888-1963)
*Edebiyata Dergah, Yarın, İleri ve Medeniyet
dergilerinde çıkan eleştiri yazılarıyla başladı.
*Teknik yazıları ve
romanlarıyla ün yaptı.
*Şiirde yazan Şinasi Hisar son yıllarında mensur şiir
ve anı türünde eserler verdi.
*Nesirlerinde görgü, hatıra, tasvir ve kültür
unsurları ağır basar.
*Eserlerinin ağırlıklı noktasını mutluluklarla geçmiş
gençliği ve 20. yy. başlarındaki rahat İstanbul yaşamları
oluşturur.
*Eserlerinde mekan olarak İstanbul; özellikle de Boğaziçi önemli
yer tutar.
ESERLERİ:
Romanları: Fahim Bey ve Biz , Çamlıcadaki Eniştemiz ,
Ali Nazmi Beyin Alafrangalığı ve Şeyhliği
Anıları: Boğaziçi Yılları, Geçmiş
Zaman Köşkleri, Boğaziçi Mehtapları , Geçmiş Zaman Fıkraları
AHMET
KUTSİ TECER
1901 1967
*Duygulu ve memleket şiirleri ile
tanınır.
*Şiirlerinde Anadolu halk motiflerini işlemiştir.
*Hece ölçüsüne
yeni biçimler eklemiştir.
*Avrupai şiir anlayışında, aşık tarzı söyleyişe
yönelmiştir.
*Şiirlerinde iç duygu ve bununla birlikte gelişen hafif sesli
bir musiki havası vardır.
*Halk edebiyatı üzerine araştırmaları
önemlidir.
Edebiyatımıza Aşık Veysel'i kazandırmıştır.
ESERLERİ :
"Şiirler" tek şiir kitabıdır.
Tiyatroları: Koçyiğit Köroğlu, Köşebaşı,
Satılık Ev, Bir Pazar Günü
AHMET MUHİP
DIRANAS
(1909-1980)
*Fransız sembolistlerinin ve yeni izlenimcilerinin
sanat anlayışını benimsemiştir.
*Vezin ve kafiyeye büyük önem veren bu
anlayış, tabiattaki bir anlık görünüşten yola çıkarak, onun gerisindeki saf
düşünceye yönelir.
*Şiirlerinde biçim ve ahenge önem verir.
*Şiirlerinde
ruhun dalgalanışlarını dile getirmiştir.
*Şiirlerinde konu olarak Anadolu’yu,
memleket manzaralarını, tabiat ve tarih sevgisini işlemiştir.
*Destanımsı
şiirleri de vardır.
***çü ve kafiyeye sıkı sıkıya bağlıdır.
*Sese ve
ahenge önem verir.
*Fransız şair Baudelaire'nin etkisindedir.
ESERLERİ :
Tiyatroları; Gölgeler , O Böyle İstemezdi ,
Şiirleri İş Bankasınca 1974
yılında "Şiirler" adı altında toplanmıştır.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder